fredag 25 februari 2011

Kom ihåg namn

Jag var på en föreläsning för många år sedan där de gick igenom en teknik för att komma ihåg namn på personer du blir presenterad för och jag kommer fortfarande ihåg vad väldigt många av dessa människor heter trots att jag inte har träffat dem varken förr eller senare. Jag har testat tekniken på en fest där jag nästan inte kände någon också och det funkade, jag kunde komma ihåg namnet på alla 30 gäster. Associationer är hemligheten.

En av de bästa associationerna från föreläsningen jag var på var för en kille som hette Håkan Pettersson.(Det är i alla fall den jag kommer ihåg tydligast eftersom det var en väldigt visuell association.) Föreställ dig att Håkan sitter på en kråka och flyger med den. Han har på sig Pettssons hatt och glasögon (du vet han med katten Findus). Kråkan rimmar på Håkan och Pettsson påminner om Pettersson, alltså Håkan Pettersson. Om du träffar en tjej som heter Anja kan du föreställa dig att hon åker slalom tillsammans med Anja Pärsson och om du träffa någon som har samma namn som din bror föreställer du dig att de gör något tillsammans. Enkelt, eller hur?! Det är även bra att upprepa namnet högt när ni blir presenterade för varandra, då är det lättare att komma ihåg. Testa på nästa fest, övning ger färdighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar