fredag 25 mars 2011

Jag förstår inte

Elin Krantz blev våldtagen och mördad i Göteborg. En person som bodde i närheten hörde hennes hjärtskärande skrik och vaknade. Personen i fråga satte sig på balkongen och rökte, gick på toa och försökte besämma om hon skulle göra något. Det gjorde hon inte. Hon uppskattar att hon hörde skriken i 15 minuter... Jag förstår verkligen inte, varför ringde hon inte till polisen? Om någon skriker hjärtskärande i 15 minuter ringer man väl till polisen? Tydligen var kvinnan svårt sjuk så jag kan förstå att hon inte gick ut och letade efter vem det var som skrek, men att ringa ett telefonsamtal är inte svårt.

Nej, jag förstår verkligen inte. :(

2 kommentarer:

  1. Precis min tanke.
    Samtidigt är det lurigt det där med skrik på nätterna. När jag precis flyttat till Vasa/Viktoria korset i GBG var jag uppe och skulle rädda damer i nöd varje natt jag hörde skrik. Men det visade sig alltid vara harmlösa grejer, så efter ett tag gick jag inte upp längre. Så hon som hörde korta skrik kan jag förstå, men 15 minuter, det hade jag i alla fall agerat på...

    SvaraRadera
  2. Janos, jag förstår vad du menar med skrik på nätterna. Jag kan tänka mig att det blir särskilt tydligt om man bor nära en plats där ungdomar samlas på kvälls- och nattetid. Tonåringar har en tendens att skrika för både det ena och det andra som inte har ett dugg med nöd att göra. Jag antar att en spårvagnshållplats är ett sådant ställe och att man blir "imun" efter ett tag.

    Så precis som du säger, hon som hörde korta skrik kopplade inte ihop dem med ett brott och det är inget konstigt, men om någon skriker i 15 minuter är ju något uppenbarligen fel.

    En uppmaning till alla som läser det här: om ni hör någon skrika en längre stund, RING POLISEN!

    SvaraRadera