söndag 20 mars 2011

Min spökkatt

Jag har en katt som jag tycker väldigt mycket om. Han är ingen knäkatt, men ändå väldigt sällskaplig. Ligger hellre bredvid mig i soffan än i mitt knä. Katten sover inte i min säng, men om han är inne på natten tvekar han inte att hoppa upp i sängen och jama högt när han bestämmer sig för att det är dags att gå ut. Ibland är han lite väl tjatig och det händer att jag stänger dörren för att inte bli väckt mitt i natten.

Min andra katt är en spökkatt. Visst låter det knäppt, jag vet, men jag är helt säker på att det finns ytterligare en katt hemma. Jag ser ofta en skugga i ögonvrån och tror att det är min katt, men allt som oftast är det inte han. Det är inte någon över huvud taget. Det händer också att spökkatten hoppar upp vid fotändan av sängen och går på mina ben eller hoppar upp bredvid mig i soffan. Jag tror alltid att det är min riktiga (eller ska jag säga levande) katt och blir lika förvånad varje gång det inte finns någon katt där. Jag tycker inte alls att det är obehagligt, men det är lite skumt. Jag har ingen aning om ifall djur kan spöka, jag har inte direkt hört talas om det tidigare. Jag har inte heller haft någon katt förut så vem denna spökkatt är har jag ingen aning om.

Jag är helt säker på att jag inte inbillar mig, jag känner verkligen av den här katten. Men det är klart, när man är knäpp vet man kanske inte alltid om att man är det. Ibland har jag frågat min spökkatt vad den vill, men jag får aldrig något svar. Den vill kanske bara ha lite sällskap.

4 kommentarer:

  1. Har också en spökkatt, tror jag. Min 1,5-åring pekar på den ett par gånger om dagen, säger "mjau" och visar hur den springer iväg etc. Och vi bor i ett fd stall, så varför inte? Jag undrar också vad "vår" katt vill.

    SvaraRadera
  2. Kul att det är fler än jag som har en spökkatt. Det låter troligt att det är en stallkatt som har stannat kvar i ert hus. Jag "ser" inte min dagligen, den dyker bara upp då och då, men din son/dotter är kanske "känsligare" än vad jag är eller så är "min" katt inte här hela tiden. Det går inte att låta bli att undra varför de är "kvar", hur funkar det egentligen?

    SvaraRadera
  3. Vi har precis flyttat till ett hus på landet och har två "levande" katter. Men vi har även en spökkatt.. trodde inte heller att katter kunde spöka! först trodde jag och min bror att vi såg i syne men var ändå ganska säkra på vad vi sett.. men igår var det ytterligare en som såg den. så nu är vi helt säkra på att den finns:D
    känns riktigt roligt!! undrar om den äter upp våra "levande" katters mat? borde man köpa en kattlåda till?:P
    nej men skämt åsido undra varför dom katterna inte gått över helt till andra sidan?

    SvaraRadera
  4. Haha, ja det kanske behövs både extramat och extralåda för att hålla spökkatten nöjd. Jag håller med om att det är lite kul att ha en spökkatt och det verkar som om det är ganska många som har det. Det går inte att låta bli att undra varför precis som du säger.

    SvaraRadera