lördag 26 mars 2011

Tänk dig att du är ute och seglar...

Tänk dig att du och din familj är ute och seglar. Du har två söner och en dotter. Dottern är yngst och hon är 13 år gammal. Den här segelturen är säkert en dröm som du och din familj har haft och nu förverkligar ni den. Föreställ dig sedan att det otänkbara händer, ni blir kidnappade av somaliska pirater. Piraterna begär en lösensumma på 7 miljoner dollar, alltså 40 miljoner kronor för att släppa er. Ni har suttit i fångenskap i en månad med kat-påverkade och beväpnade vakter. Ni mår så klart inte bra.

Då får ni ytterligare ett alternativ för att piraterna ska släppa familjen, eller ja, inte riktigt hela familjen. Om ni låter er 13-åriga dotter gifta sig med piratledaren, då får resten av familjen gå fria.

Det värsta med den här historien är att den inte är påhittad. Just nu hålls den danska familjen Quist Johansen som gisslan utanför Somalias kust. Jag kan inte ens föreställa mig vilket trauma de går igenom. Naturligtvis går de inte med på att låta dottern gifta sig med piratledaren, det kan inte finnas många öden som är värre för en 13-årig flicka.

Men tänk om de får ett ultimatum. Lämna er dotter eller så dödar vi er allihopa. Nu tror jag ju inte att piraterna är så korkade, de lär ju inte få någon lösensumma om de gör så, men med drogpåverkade människor vet man aldrig. Vad gör man då?

Jag kan absolut inte sätta mig in i den situationen, men jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna fortsätta leva ett normalt liv om jag hade varit tvungen att lämna min dotter eller syster till ett liv med drogpåverkade pirater. Som förälder vill jag kanske rädda livet på två av mina barn, men att göra det på bekostnad av det tredje när man vet att hon får ett helvete... Det blir lite som Sophies val fast ännu värre.

Nej, nu blir jag lite för filosofisk känner jag. Inte måla fan på väggen! Jag sänder den danska familjen många tankar och hoppas att de kan hitta den styrka de behöver för att klara av det här. Gör det du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar