måndag 21 mars 2011

Vad skriver man?

Det finns en flygplansolycka som jag tänker rätt ofta på. Det är det japanska flighten JAL 123 som störtade 1985 efter det att planet blivit skadat 12 minuter efter starten. Det som gör att jag återkommer till denna olycka är att det tog över en halvtimme innan planet faktiskt kraschade och flera av de över 500 personerna ombord hann skriva avskedsbrev till sina familjer.

Vad tänker man i en sådan situation? Vad skriver man till sina familjer? Det återkommer mina tankar till gång på gång.

Läste om den ryska kosmonauten som störtade till sin död på 60-talet. Han tillbringade sin sista stund i livet med att förbanna dem som skickat iväg honom i en undermålig farkost. Han var förmodligen fruktansvärt rädd och reagerade med ilska. Hade det inte varit bättre att spendera sina sista ögonblick med att tala om för sin familj hur mycket man älskar dem? Om man vet att man ska dö, vill man då inte försöka skänka tröst till dem som blir kvar?

Jag undrar hur hade jag reagerat? Ärligt talat har jag inte den blekaste aning.

3 kommentarer:

  1. Detta säger också en del på hur kommunisterna såg på sina medmänniskor. Slit och släng. Att det finns kommunister i Sverige 2011 är ofattbart.

    SvaraRadera
  2. Anonym: Då är det väl en himla tur att kapitalismen har en mycket bättre människosyn... eller hur var det nu igen?

    http://www.youtube.com/watch?v=pKv6RcXa2UI

    Nej just det, slit och släng.

    SvaraRadera
  3. Visst är det skrämmande att de beslutade att skicka iväg Vladimir Komarov trots 203 strukturella problem men jag tror inte att det enbart hade att göra med det politiska systemet. Det finns alltid människor i alla samhällen som tycker att de är bättre än alla andra och därför kan göra som de vill och leka med andras liv. Så var det i bondesamhället i Sverige också för inte allt för länge sedan. Varken kommunismen eller kapitalismen är perfekt eftersom människor inte är perfekta, spelar ingen roll hur bra det låter i teorin. Det är alltid någon som kommer i kläm.

    SvaraRadera