torsdag 14 april 2011

Mörkrädd

blir jag när jag läser vissa kommentarer och blogginlägg om Anna som blev våldtagen under en semesterresa i Grekland och nu själv har blivit åtalad för förtal. Många gör logiska kullerbyttor så att man häpnar. T ex tycks det vara så att eftersom hon är svensk "och svenska kvinnor aldrig gör fel" (läs med drypande ironi) så är hon automatisk skyldig till att ljuga om våldtäkten. Andra kommenterar de "så kallade" våldtäkterna i allmänna ordalag och verkar antyda att det aldrig någonsin förekommer några våldtäkter, det är alltid kvinnan som ljuger. Ytterligare andra tror att Anna är skyldig eftersom hon inte tänker åka till Grekland för att närvara vid rättegången. Men hallå eller?! Om jag hade blivit våldtagen och åklagarmyndigheten i Grekland hade gjort sig stora ansträngningar att ursäkta mannens beteende och dessutom förklarat varför jag ljög utan några som helst bevis hade jag inte heller vågat lita på rätten där. När åtalet om förtal innehåller felaktig information är det ett lätt beslut att ta att inte åka.

Den grekiska åklagarmyndigheten säger att Anna försökte utnyttja den grekiska mannen för att få ut pengar på försäkringen och därför frias han från våldtäkt trots att utförlig dokumentation på hennes skador finns. Jag tvivlar starkt på att hon frivilligt skulle bli misshandlad och skadad i underlivet och riskera men för livet för att få ut några kronor på försäkringen. Det här ger en signal till alla grekiska män att det är ok att våldta en utländsk kvinna och sedan skylla allt på att hon lurade honom. Eftersom grekerna verkar tycka att det är ett stort problem att utländska kvinnor utnyttjar deras män så tycker jag att de ska få slippa det problemet.

Alltså: åk inte till Grekland på semester!!!

Läs mer här: SvD, Aftonbladet, Nyhetskanalen, Expressen, GP


Uppdatering 15 april, 2011 kl. 15.30.
Hittade en ny artikel på SvD som belyser problemet med att grekiska medier och rättsväsendet tror att det är vanligt att svenskor får ut försäkringspengar efter våldtäkter och till och med kan teckna speciella våldtäktsförsäkringar. Detta är något som de svenska försäkringsbolagen enligt artikeln inte alls känner igen. Tydligen har en rättsläkare på Kreta spridit dessa rykten vitt och brett, men han har tvingats be om ursäkt och erkänt att han hans uttalande baserades på den "allmänna opinionen".

Det är rätt skrämmande att en myndighet kan fria en man som står åtalad för våldtäkt och gå vidare och stämma kvinnan för förtal baserat på ryktesspridning och allmän opinion. Det borde inte vara så svårt att faktiskt ta reda på att dessa våldtäktsförsäkringar inte existerar i verkligheten. Borde inte vara särskilt svårt alls...


Uppdatering 15 april, 2011 kl. 22.15
Nytt inläggfrån mig: Mr Bakalis uttalar sig om svenska kvinnor...

5 kommentarer:

  1. ju grekland har sina problem och brister. Sedan kan man titta på den svenska systemet ex "koppleri fallet i malmö" och hur många som fick sänkta straff och gick fria...
    ja...ingen skillnad.
    lika illa.

    och kvinnosynen i grekland. Vad vet du om den? Grekiska är fria, självständiga kvinnor coh grekiska män är inga svin. Idioter och odjur som våldtar finns överallt. Blir ledsen av all generalisering som förekommer...

    grekiska män är inga hemska män som tar emot hemska signaler.

    SvaraRadera
  2. Det verkar inte bara vara en kille som "Anna" har anmält för våldtäkt. Kolla upp denna artikel så ser man att hon verkar ha satt i system att våldtäktanklaga killar på olika öar i Grekland. Är du lika säker då på att hon verkligen är så oskyldig?

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/greece/7933190/Britons-trapped-in-false-rape-sting-by-blonde-Swede-on-Greek-island.html

    SvaraRadera
  3. Hur förvånande är dessa attityder, när Svenska staten inte gör något för att förhindra överfallsvåldtäkter på Svenska tjejer utförda av invandrare.
    Inte gör något för att straffa de som skriker "svennehora" efter dem.
    De t o m accepterar och förringar när detta händer!

    Grekerna vet vad som händer när man slutar bekämpa Islam och dess attityder, i detta fall kvinnosynen.
    Grekerna led under Ockupation av muslimska Turkar i flera hundra år, och ändå gav dem inte upp på sin kultur.

    Här ger vi upp utan att ens ha blivit ockuperade! Så förväntar vi oss respekt när vi åker till Grekland?

    Om vi aldrig tar avstånd från synnen på svenska kvinnor som "horor" så kommer ingen att göra det åt oss!

    SvaraRadera
  4. Anonym 1 - Självklart finns det idioter i alla länder och jag är helt övertygad om att de allra flesta grekiska män är bra män precis som jag också vet att det finns svenska män som är svin. Och för att inte reta någon så vet jag naturligtvis att det även finns kvinnor som är svin. Men det går inte att bortse ifrån att rättsystemet skickar ut signaler om att utländska kvinnor utnyttjar grekiska män och att det därför är liten risk att bli fälld om man våldtar en utländsk kvinna, men det är förstås bara en liten del av männen som faktiskt "tar tillfället i akt".

    Det är precis lika illa i Sverige där vårt rättsystem skickar ut signaler om att det är ok att våldta en tjej om hon är tillräckligt berusad och inte kan säga nej, hur många sådana friande domar har vi inte läst om under åren. Jag håller också med dig om att kopplerifallet du nämner är rent pinsamt för oss svenskar.

    Jag skrev egentligen ingenting om kvinnosynen i Grekland, jag är mest upprörd över hur rättssystem verkar fungera. Jag har läst om andra händelser där även utländska män råkar illa ut, men om det beror på att de är utlänningar, inte vet hur systemet fungerar (mutor???) eller om det finns andra förklaringar vet jag förstås inte. Min mening var inte att göra dig ledsen eller upprörd, jag ville mest ventilera och uttrycka hur jag kände när jag läste om Anna.

    ----------

    Anonym 2 - Men hur vet du att det är samma tjej som beskrivs i den brittiska artikeln du länkar till? Det låter inte alls som om det är samma händelse. Anna hade skador som var dokumenterade av både läkare och polis och de stämde väl överens med misshandel och våldtäkt. Menar du alltså att hon har misshandlat och våldtagit sig själv eller att hon har bett den grekiska mannen att han ska slå henne?

    Jag tycker nog också att det verkar en aning skumt att ett försäkringsbolag skulle betala ut mångmiljonbelopp till en kvinna som har blivit våldtagen, att de dessutom skulle göra det vid ett flertal tillfällen och utan en fällande dom är ju rena fantasierna. Om du kan hitta ett försäkringsbolag som beter sig på det sättet får du gärna länka till dem. Jag tror inte ett ögonblick på det.

    ----------

    Andreas - öhh, va? Menar du att invandrares våld mot svenska kvinnor i Sverige skulle påverka synen på svenska kvinnor i Grekland? Jag tror nog att de flesta grekerna inte har en aning om eller ens bryr sig om hur den svenska staten agerar i dessa ärenden. Att staten skulle acceptera och förringa invandrares överfall på svenska kvinnor är väl ändå inte sant.

    Känns som om detta är en helt annan diskussion än den om Anna som råkade illa ut i Grekland. Jag kan väl ändå säga att jag absolut tar avstånd från bilden av att svenska kvinnor skulle vara horor. Det är jag övertygad om att alla med något i huvudet också gör, både svenskar och invandrare.

    SvaraRadera
  5. Ta det lugnt och rycks inte med i denna hysteri som svensk media medvetet byggt för att få sälja några lösnummer. Det mest som står i media är rykten inget förundersökningmaterial finns publicerat. Det enda man kan säga med säkerhet är händelsen inträffade för några år sedan och att det finns 2 parter i målet. Tills bägge sidorna fått presentera sin version är det nog bäst att avvakta med starka fördömanden åt det ena eller andra hållet.

    SvaraRadera