torsdag 7 april 2011

De målade grottornas land - Jean M Auel

Nu har jag läst den sjätte boken om Ayla, de tidigare böckerna läste jag för många år sedan och tyckte om dem. Men med den sista boken blev jag stundvis fruktansvärt otålig. Det är sida upp och sida ner med utförliga beskrivningar av växter och grottmålningar som inte leder någonstans. Jag har läst att författaren, Jean M Auel, har gjort väldigt noggranna efterforskningar och besökt alla grottor hon skriver om, men det blir tjatigt. Jag väntade hela tiden på att något spännande skulle hända, t ex att andevärlden skulle tala till Ayla i någon av alla grottor. Halvvägs in i boken övervägde jag faktiskt att sluta läsa den, men jag gillar inte att lämna böcker mitt i så jag läste ändå ut den.

De avsnitten i boken som faktiskt handlar om Ayla och hennes relationer med andra människor är de som är bäst förstås. Som sagt är det länge sedan jag läste de tidigare böckerna och jag kanske kommer ihåg fel, men i mitt minne handlade de om Ayla och om hur hon kunde lösa alla problem och var lite av en övermänniska. Det gillade jag att läsa om. I "De målade grottornas land" är Ayla mer som vem som helst, en småbarnsmamma som kombinerar föräldraskap och jobb. Vissa avsnitt i boken börjar lovande och tänder förhoppning om att nu äntligen händer det något kul, men författaren fullföljer inte och det blir inget riktigt flyt i boken. Alla upprepningar gör mig också otålig. Vissa saker upprepas gång på gång och jag undrar om förlaget inte har korrekturläst ordentligt eller om de tror att läsarna har dåligt minne.

Lite besviken är jag men jag ångrar ändå inte att jag läste "De målade grottornas land". Den hade vunnit på att kortas ner betydligt, men jag fick ju veta hur det gick för Ayla även om jag hade velat veta ännu mer. Nu lämnar vi henne innan hon har fyllt 30 år så det var nog meningen att hennes sista år skulle komma i bok 7. Jag har förvisso läst att den 6:e boken är den sista i serien, men Jean sa från början att det skulle vara 7 böcker om Ayla. Men hon börjar bli till åren och känner kanske att hon inte orkar med en bok till. Ärligt talat tror jag inte heller att en 7:e bok skulle bli särskilt bra. Helt klart är de första böckerna i serien bäst om jag kommer ihåg rätt. Kanske skulle läsa om dem? Hmm...

Recensioner: GP, DN, Sydsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar