lördag 30 april 2011

Flickan från ovan - Alice Sebold

Nu har jag läst om en bok som jag läste för flera år sedan. Den har fastnat i huvudet på mig och nu tyckte jag att det var dags att plocka fram den igen, Flickan från ovan av Alice Sebold.

Boken börjar med att 14-åriga Susie blir våldtagen och mördad på väg hem från skolan en eftermiddag i december 1973. Därefter får vi följa hennes familj, hennes vänner och hennes mördare och se hur hennes död påverkar alla. Det som är speciellt med boken är att det är Susie själv som berättar, hon sitter i sin himmel och ser vad alla gör nere på jorden.

Det är INTE en deckare även om vi till viss del får följa polisutredningen, utan det är en berättelser om relationer och hur människor hanterar sorg på olika sätt. Jag skulle vilja kalla boken för stillsam eller kanske rogivande även om det låter lite konstigt och fel när den handlar om mordet på en tonåring och vad det får för konsekvenser, men boken har en positiv energi trots tragedin som den bygger på.

Jag tycker väldigt mycket om den här boken och jag vill varmt rekommendera den! Jag hade svårt att lägga den ifrån mig trots att det var andra gången jag läste den och jag visste vad som skulle hända.

Orginaltiteln är The Lovely Bones och Peter Jackson har gjort en film baserad på boken. Filmen har jag inte sett och är inte heller säker på att jag vill se den. Jag vill inte riskera att få boken "förstörd" av en film som inte stämmer överens med det som jag ser i huvudet när jag läser boken. Hoppas ni förstår vad jag menar. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar