söndag 24 april 2011

Flickan med majblommorna - Karin Wahlberg

Jag har blivit trött på deckare och polisböcker, ibland känns det som om det är de enda böckerna jag har hemma, men jag ville läsa en bok av en svensk författare och bestämde mig för att ge Flickan med majblommorna en chans.

Det är en välskriven bok och jag tycker om språket, men den är inte särskilt spännande. Polisen Louise leder utredningen av ett grovt överfall i en tvättstuga. Den äldre damen som blev nedslagen överlevde inte och det hela blir till en mordutredning. Mest följer vi olika personer i deras vardag, Louise som ligger i skilsmässa, läkaren Veronika som nyss kommit tillbaka till sitt jobb efter barnledighet och skolflickan Viktoria som blir utsatt för övergrepp av sin mammas pojkvän.

Jag är en sådan som har svårt att lägga ifrån mig böcker när jag väl börjar läsa dem om jag tycker att de är bra, men med den här boken blev det aldrig så. Det tog ovanligt lång tid för mig att läsa ut den. Trots det tycker jag att boken är ok, men jag blev som sagt aldrig riktigt engagerad i den. Det är den första boken av Karin Wahlberg som jag läser och det är egentligen den fjärde boken i serien, så det kan hända att jag hade tyckt bättre om den om jag redan kände alla karaktärer och hade följt dem tidigare.

Nu får jag fundera på vilken bok jag ska läsa härnäst. Hoppas att jag hittar en jag tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar