lördag 9 april 2011

Flying Daggers, vilken vacker film

Har precis sett Flying Daggers på TV, igen. Vet inte riktigt hur många gånger jag har sett den, men jag tröttnar inte på den. Den är så otroligt vacker; fotot, färgerna, människorna, kläderna, naturen... Ja, allt är vackert. Många kinesiska filmmakare har ett fantastiskt och poetiskt bildspråk, jag kan bara sitta och beundra det när jag ser den här filmen. Jag behöver inte förstå vad de säger även om det förstås är roligare att också hänga med i handlingen som är en klassisk kärlekssaga där två män älskar samma kvinna. Naturligtvis bjuds det även på actionscener med svärd, knivar och luftburna slagskämpar i god kinesisk stil.

Undrar om jag inte måste se Hero imorgon, det är samma regisör, Yimou Zhang, som har gjort den. Den har också ett underbart bildspråk. Lova mig att nästa gång du ser någon av dessa två filmer, titta på fotot, se färgerna, se poesin i bildspråket. Det går inte att beskriva filmernas skönhet med ord, det måste ses!

Här är en fin video med foto och musik från filmen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar