torsdag 21 april 2011

Hungerspelen - Suzanne Collins

När jag först hörde talas om Hungerspelen (The Hunger Games på engelska) blev jag inte alls sugen på att läsa den. Temat med barn som dödar varandra i ett årligt spel lät bara för mycket. Men när jag till slut tog mig an den första boken i triologin slutade det med att jag sträckläste den. Jag kunde inte lägga den ifrån mig. Sedan läste jag i snabb följd även den andra boken, Catching Fire (Fatta eld på svenska) och hade lika svårt att lägga ifrån mig den. Tredje boken har jag kvar att läsa, får se om jag gillar den lika mycket.

16-åriga Katniss Everdeen bor i Panem, ett framtida land som finns där USA ligger idag. Panem består av 12 distrikt och en huvudstad, Capitol. Alla distrikt måste skicka det de producerar till huvudstaden och får behålla väldigt lite själva. Katniss bor i distrikt 12 där det produceras kol. Distrikten måste varje år skicka två deltagare till hungerspelen, en pojke och en flicka mellan 12 och 18 år.

Katniss och Peeta skickas till hungerspelen från distrikt 12 och vi får följa dem i huvudstaden och under spelen där bara en deltagare får lov att överleva. Jag tänker inte berätta vad som händer, men inte helt oväntat överlever Katniss och blir en hjältinna i hela landet.

I den andra boken börjar revolution osa bland distrikten och Katniss har blivit en symbol för den. Detta tänker huvudstaden förstås inte tolerera och försöker göra sig av med Katniss och de som stödjer revolutionen. Jag läste som sagt även denna boken i ett sträck men jag tycker att den första boken var bättre, kanske för att berättelsen var "ny" och fascinerande på ett morbit sätt.

Jag ser fram emot att läsa Mockingjay också, den tredje boken i triologin. Jag återkommer när det är gjort och berättar vad jag tyckte om den.

(Jag har läst böckerna på engelska så det kan hända att jag har använt fel terminologi när jag beskriver handlingen.)

Visste du förresten att Hungerspelen ska bli film? Nästa år ska den komma ut och det är Jennifer Lawrence som har huvudrollen som Katniss. Jag gissar att de kommer att färga hennes hår... Men jag tycker att det är ett bra val, hon var otroligt duktig i Winters bone. Peeta kommer att spelas av Josh Hutcherson och Gale av Liam Hemsworth.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar