torsdag 14 april 2011

Léon

För några dagar sedan skrev jag att jag gillar bildspråket i Flying Daggers och Hero. En annan film som också har ett fantastiskt bildspråk är Luc Bessons Léon från 1994. Det är en av mina favoritfilmer.

Det är Natalie Portmans första film, hon är bara 11 år gammal men är helt otrolig som Mathilda. Mathildas hela familj blir brutalt mördad och hon har ingen annan att vända sig till än grannen, Léon, spelad av Jean Reno. Léon är en yrkesmördare och inte van att ha andra runt sig, särskilt inte en kaxig, 11-årig tjej som vill hämnas sin lillebrors död. Samspelet mellan Natalie Portman och Jean Reno berör och känns äkta trots det något politiskt inkorrekta med att lära en 11-åring att döda människor. Gary Oldman är oförglömlig som korrupt polis, han är verkligen obehaglig och förmedlar sin rollfigurs psykopatiska sida med små medel.

Och så var det bildspråket, jag älskar bildspråket! Bildspråket är konst på hög nivå och en av anledningarna till att jag tycker så mycket om den här filmen. Kamerans åkningar, vidvinklarna, närbilderna, perspektivet, den dämpade färgmättnaden; det är kreativt och vackert. Jag som gillar bild blir lyrisk när jag tänker på det. :-)

Om du inte redan har sett den här filmen är det på tiden att göra det!

Här är ett litet smakprov:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar