torsdag 5 maj 2011

Omval - åh vad jobbigt

Jag är inte särskilt politiskt intresserad, men till varje val brukar jag alltid lägga ett antal timmar på att ta reda på vad partierna står för och vad de vill göra. Förra valet röstade jag således på tre olika partier i riksdag, kommun och region allt efter vad jag tyckte stämde bäst överens med mina åsikter. Nu ska vi rösta igen och jag måste erkänna att jag känner mig ganska omotiverad den här gången.

Det är inte bara en rättighet att rösta, det är också en skyldighet och självklart tänker jag rösta, frågan är bara hur jag ska hitta lusten att engagera mig. Jag har inte märkt av någon debatt, men för att vara ärlig har jag inte heller letat efter någon. Det enda jag läser om är alla misslyckanden i vården, alla som dör eller blir svårt skadade efter felbehandlingar eller ambulanser som inte skickas ut till personer som behöver dem.

Jag fattar förstås att vården inte är så nattsvart, vi får bara höra om de tråkiga fallen, inte om de solskenshistorier och "mirakel" som också finns inom sjukvården. Vi läser om personal som misshandlar de äldre, inte om dem som har vigt sitt liv åt att hjälpa andra människor med stort tålamod och mycket kärlek. Jag skulle vilja veta hur vi bäst kan hjälpa alla dem som jobbar inom vården så att de får en bättre möjlighet att hjälpa flera på ett värdigt sätt.

Det är några dagar kvar innan omvalet, jag får helt enkelt försöka hitta lite inspiration någonstans. Har du några tips om var jag kan leta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar