lördag 14 maj 2011

Stöd ECPAT och BRIS

Under de senaste veckorna har det varit många skriverier om pedofiler och barnporr i tidningarna. Att vara sexuellt intresserad av ett barn är något jag verkligen inte förstår. Det finns mycket skit i världen, men de som utnyttjar barn på det här sättet måste hör till de allra värsta människorna som finns.

Jag har läst två böcker som har lämnat djupa spår i mig när det gäller utnyttjandet av barn. Den första är Rosario är död av Majgull Axelsson. Det är nog den mest obehagliga bok jag någonsin läst. Rosario är död handlar om barnsexturism och barnprostitution på Filippinerna och består av tre mycket personliga skildringar. En av berättelserna är baserad på en verklig flicka, Rosario, som 11 år gammal dog efter övergrepp från en västerländsk turist. Det är fullständigt horribelt och tyvärr är barnprostitution något som fortsätter att ske om och om igen.

Den andra boken jag tänker på heter Den tusende gången och är skriven av Anna Lytsy och Ulrika Olson. I den berättar Ulrika om hur hennes pappa förgrep sig på henne från en tidig ålder och hur detta ledde till ett mycket destruktivt beteende när hon blev äldre. Det här är också en mycket obehaglig bok att läsa och man undrar hur en förälder kan göra en sådan sak mot sitt eget barn. Jag förstår inte och kommer aldrig att förstå.

Trots att det är obehagligt att läsa de böcker och tidningsartiklar som handlar om sexuellt utnyttjade barn så är det väldigt viktigt att vi är medvetna om att det pågår. Att blunda för problemet hjälper inte de utsatta barnen. Vi måste uppmärksamma det igen och igen så att dessa barn, både i Sverige och utomlands, kan få hjälp. Men vad kan jag göra åt det tänker du kanske. Ett första steg att är gå till ECPATs sida och läsa om deras arbete för barns rätt att inte utnyttjas i sexhandel. Ett andra steg kan vara att gå vidare till BRIS sida och läsa om deras arbete för att stödja barn och vara en länk mellan barnen, de vuxna och samhället. Båda dessa organisationer behöver ekonomiskt stöd för att kunna fortsätta sitt viktiga arbete.


Här är några av alla artiklar jag har läst den senaste tiden:

Idrottssverige i chock
Dubbelt så många ringer Bris efter Sjöbergs berättelse
Småflickor säljs som sexslavar
Nya sexövergrepp inom friidrotten
Hade 250 000 barnporrbilder - slipper straff
Ungdomsledare hade stor barnporrsamling
Storsamlare av barnporr fick åtta månader
Drömmer mardrömmar – om dottern och pedofiler

2 kommentarer:

  1. Jag har läst en del böcker om övergrepp och våldtäkt som 14 år till salu, Såld och en del andra.
    Men just dom två du nämner har jag inte läst. Rosario är död har jag verkligen tänkt läsa men dragit mig för det. Man blir förstörd för en tid efteråt och så frustrerad att dessa onda män (ja ,det är ju män) finns och t o m försvarar sitt handlande.
    Den andra boken du nämner ska jag lägga på minnet. Det känns som att en sådan bok är väldigt aktuell nu med dessa, tyvärr, propedofila krafter som finns.

    Bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack Shed Light!
    De två böckerna du nämner har jag inte läst, får sätta upp dem på min att läsa-lista. Rosario är död är riktigt jobbig att sig igenom och den stannar kvar i huvudet länge. Precis som du säger blir man förstörd efteråt. Jag vet att jag vid något tillfällen var tvungen att sluta läsa eftersom jag mådde fysiskt illa.

    Nu ska jag kolla in din blogg!

    SvaraRadera