lördag 25 juni 2011

Silverfiskars vara eller inte vara

När jag går in i badrummet på kvällen eller natten är det inte helt ovanligt att det kryper en eller flera silverfiskar på golvet. De är inte jättemånga men jag vill ju inte att de ska bli flera så om jag inte är alltför trött brukar jag "plocka upp" dem med en bit papper. Jag är noga med att göra det snabbt så att de dör direkt, jag vill ju absolut inte att de lider. De stora har jag inga problem med, men då och då kryper det omkring en liten bäbissilverfisk och då kan jag bara inte "plocka upp" den. Den lilla stackaren har ju inte hunnit leva något ännu, så jag brukar se åt ett annat håll och låta den komma undan. Den måste ju få en chans att uppleva lite granna innan den dör. Är jag fånig då, eller? Ja, förmodligen...

På Naturhistoriska Riksmuseet hemsida kan du läsa mer om silverfiskar ifall du blev nyfiken på att veta mer om dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar