söndag 26 juni 2011

Syndafloden - Marianne Fredriksson

Den här boken läste jag för många, många år sedan och jag kom ihåg att jag tyckte om den men alla detaljer var en aning diffusa. Därför bestämde jag mig för att läsa om den och det ångrar jag inte, jag tycker fortfarande väldigt mycket om Syndafloden. Om jag märker av orden och språket under tiden jag läser en bok är det inte bra, berättelsen ska bara rulla på utan att man märker de enskilda orden och så är det med den här boken. Mariannes språk flyter på så lätt, det stör inte berättelsen alls utan förstärker den och ger den liv.

Syndafloden är baserad på den bibliska berättelsen om Noa och hans ark, trots det känns det inte som en religös berättelse även om religionen naturligtvis är ett viktigt inslag. Vi får följa Noa och hans familj som består av fru, tre söner och deras familjer. Gud har tröttnat på människorna och tänker dränka dem och starta om på nytt med hjälp av Noa. Noa och hans sönder använder sig av list, förhandlingar, beräkningar, diktande och fantasi för att lösa sin uppgift och bygga det största skeppet som världen skådat.

Är du nyfiken på vad det står i Bibeln om Syndafloden, då ska du klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar