måndag 29 augusti 2011

Primitiva instinkter?

Jag har inte tidigare kommenterat massakern i Norge eftersom jag inte har ord som kan beskriva hur vidrig den är. Nu går det att läsa i tidningarna att Breivik får kärleksbrev från kvinnor och man undrar ju hur de är funtade. Jag vet att det är väldigt vanligt att mördare får den här typen av uppskattning från kvinnor och det är inte ovanligt att dessa kvinnor kommer från en ordnad bakgrund med bra jobb och inkomst. Experter försöker förklara fenomenet med att kvinnorna vill "rädda" männen och att de känner moderskänslor för dem. Det tror faktiskt inte jag. Jag tror att det är en mycket mer primitiv instinkt som kommer upp till ytan, för de flesta av dessa kvinnor inser nog att det inte går att ha en bra och kärleksfull relation med en man med så allvarliga personlighetsstörningar som t ex Breivik har.

Vad menar jag då med det? Jo, i tidernas begynnelse var det de starka som överlevde. Om du som kvinna hade en svag man kunde han inte skydda dig från inkräktare och dina barn riskerade att också bli svaga. En man som var stark och inte tvekade att döda en inkräktare kunde se till att du var säker, fick bo på de bästa platserna och fick starka barn. På den tiden var förmodligen överlevnad viktigare än kärlek och någonstans i våra reptilhjärnor finns nog den instinkten kvar. Vi kan egentligen jämföra med nästan vilka vilda djur som helst, det är de dominanta hannarna som får para sig. Vi människor är ju i grunden också djur så varför skulle vi vara så olika egentligen? Är det politiskt korrekt att tänka så här? Nä, det är det nog inte men jag tänker så ändå.

Jag är förstås ingen forskare eller psykolog så naturligtvis har jag inte den blekaste aning om den här teorin stämmer, men när jag läste om breven började jag fundera på hur dessa kvinnor egentligen fungerar och det här var vad jag kom fram till. Nu har vi ju som tur är en "logisk hjärna" som har övertaget och kontrollerar primitiva impulser men tydligen funkar inte den på alla. Själv tycker jag att Breivik är en vidrig människa och jag känner ingen som helst sympati för honom. Jag vet att man inte ska önska andra illa, men i Breiviks fall hoppas jag att han får det riktigt jobbigt i fängelset när han väl får träffa de övriga fångarna.

VG, SvD, GP, DN, Aftonbladet, Expressen

Prisontalk - amerikanskt forum för bl a dem som träffat en partner som sitter i fängelset
When good women love criminals - artikel i Canada.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar