måndag 19 september 2011

Annie Leibovitz at work

Jag brukar låna fotoböcker på biblioteket då och då, nu senast kom jag hem med "Annie Leibovitz at work". Annie har en imponerande portfolio, hon har verkligen upplevt mycket tillsammans med sin kamera. I den här boken berättar hon hur hon började jobba som fotograf och hur lite hon faktiskt kunde då. Man får följa hennes utveckling och läsa om de uppdrag hon har haft och även höra lite grann om den utrustning hon använder/har använt.

Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om hur Annie tänker och förbereder sig inför en fotografering. Hon berättar om sin inspiration och att hon studerar sin modell grundligt för att kunna göra ett bra jobb. Det är riktigt roligt att få veta hur hon genomförde bilderna som finns med i boken. Några av dem är kända, som den på John Lennon och Yoko Ono (nedan) eller den av en gravid och naken Demi Moore som var på Vanity Fairs omslag 1991. Andra bilder i boken är mindre kända men lika intressanta att få bakgrundshistoria till.

Jag tror att alla som är tycker om att fota människor kan få mycket inspiration från Annies sätt att jobba och hennes bilder. Jag vet att jag fick det.

Läs mer om Annie på Wikipedia, klicka här.

1 kommentar:

  1. Åh, jag älskar Annie Leibovitz! Var på hennes utställning på fotografiska för ett år sedan, så härliga bilder. Hon KAN den kvinnan!

    SvaraRadera