söndag 16 oktober 2011

Fototriss - Monokrom

Då var det dax för fototriss igen och temat är monokrom. En monokrom bild består bara av en färgton, svartvita bilder innehåller t ex endast gråtoner, men det behöver inte vara just gråa toner i bilden. Det kan egentligen vara vilken färg som helst. Jag har valt att använda samma bild i trissen och färga den i olika färger. Jag valde röd, grön och blå eftersom det är de primära färgerna. På Moderskeppets hemsida kan du läsa mer om färglära om du vill. Det finns massor av bra tips hos Moderskeppet om du är intresserad av Photoshop.

Klicka gärna på bilderna för att se dem i ett större format.




Fler monokroma bilder hittar du här.

10 kommentarer:

  1. Läckert! Bra motiv och snygg kontrast i bilderna.

    SvaraRadera
  2. Triss i olika färgskalor.. Monokromt och fint på sitt sätt.. Visst kan man göra mycket i photoshop, men mycket i andra helt gratis bildbehandlingsprogram oxså :) Moderskeppets hemsida är fint att ha i bakfickan :)

    SvaraRadera
  3. Det var ju ett fint och färgstarkt grepp för att få ihop en triss på veckan tema.

    SvaraRadera
  4. Ovanligt se äldre staty så färgglad. ;-)
    Det är ju samma bild, men jag gillar den röda bilden mest.
    Bra tips med Moderskeppets hemsida, det tar jag till mig och har bokmärkt! :-)
    Tack för din kommentar.

    SvaraRadera
  5. Läckert att se statyn i färg.
    Moderskeppet ä toppen.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  6. Intressant vinkling på temat - det är spännande att se hur bilden ändras bara genom att den har olika färgtoner! :)

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte som du, att monokromt inte behöver bara vara svartvitt. Färggranna exempel. Kul att se.

    SvaraRadera